Kako pop muzika započinje dijalog o queer-u

Kako pop muzika započinje dijalog o queer-u

Grimes, Shamir i Angel Haze prozivaju koncept rodne binarnosti i definišu sopstvene identitete


„’Girls will be girls and boys will be boys / It’s just the way it is’“, tvitovala je Sadie Dupuis iz benda Speedy Ortiz pre nekoliko nedelja, a onda je dodala – „no they won’t / no it isn’t.“ Istovremeno, uz još više publiciteta, Miley Cyrus je obnarodovala, „Uopšte se ne identifikujem sa onim što su tradicionalne definicije muškarca ili žene, i to je ono što sam morala da shvatim: Nije da ne volim da budem devojka; ono što mi smeta i nevira me je fioka u koju te onda guraju.“

I dok je medijska pažnja bila usmerena najviše na njene iskrene komentare o seksualnosti, upravo su neka njena razmišljanja o rodu i queer-u ta koja ukazuju na jednu relativno novu, iznijansiranu promenu u kulturi mladih. Performativna adroginija, naravno, nije ništa novo – posebno u muzičkom svetu. Još od Dejvida Bouvija i njegovih pozorišnih kostima, ekstravagantne šminke i oštrih jagodica, muzičari/ke se javno poigravaju sa očekivanjima u vezi sa rodom i heteronormativnošću. Međutim nedavno je, sa pojavom kritičkih glasova umetnica/ka kao što su Angel Haze, Shamir, Anjimile i Grimes, to postalo suptilnije, ličnije. Više deo same ličnosti, nego nastupa.

Evo nekoliko popularnih muzičara/ki čiji se rodni identiteti nalaze negde između rigidnih binarnih podela na muško i žensko.

SHAMIR

Otkad je stvar On The Regular postala popularna, uz Shamirov kontratenor i androgini izgled, on je konstantno morao da balansira između potvrđivanja roda koji mu je pripisan po rođenju i tvrdnji da mu je to potpuno nebitno. „Ne volim da se striktno određujem kao muškarac, a ne volim ni da se identifikujem ni kao žena. Ja nemam takav odnos prema rodu,“ rekao je jednom. Ili još direktnije, „Rodno se ne određujem, a ni seksualno, uopšte mi to nije bitno.“ Njegov opušteni stav prema rodnom izražavanju načinio ga je nekom vrstom idola kod mlađih fanova.

GRIMES

Ova pop umetnica je izdala demo stvar REALiTi, ali se ona nije našla na albumu jer je izgubila audio fajl pre nego što je uspela da je izproducira. Voli da se bavi miksovanjem, i pored muškaraca koji joj konstantno nude pomoć jer pretpostavljaju da joj to ne ide od ruke i da će bez njih propasti. „To je ista ona pretpostavka po kojoj pošto sam žena, ne razumem tehnologiju.“ Možda su ove pretpostavke o rodu ono što je navelo da na Tviteru napiše „Odlično funkcionišem u rodno neutralnom prostoru, tako da su mi nebitne zamenice kada se o meni priča. Ne preferiram nijednu, mada bih volela kada me ne bi stalno određivali kao ženu. Sve što stalno slušam o Grimes je totalno rodno uslovljeno i zbog toga mi je uvek neprijatno.“

ANJIMILE

Kada je The Boston Globe pisao o indi popu Anjimile, predstavili su je kao pevačicu i govorili u ženskom rodu. U svom Facebook postu, Anjimile se zahvalilo na članku i istaklo, „Ovo je pravi trenutak da javno i zvanično izjavim da koristim rodno neutralne zamenice: oni/njih/njihovo. Ne ona/nju/njeno.“ U jednom intervjuu, Anjimile je pojasnilo važnost svog identiteta: „Moja iskustva nebinarne osobe, crne, queer osobe, svesno i podsvesno utiču na moje tekstove, i mislim da mnoge moje stvari govore o osećaju izolacije i drugosti. Teško mi je da se setim da identiteti kao što je moj postoje, kada ih retko kad viđam oko sebe. Želim da moja muzika dopre do marginalizovanih zajednica, tako da mogu da vide nekog sličnog sebi. Želim da crne rodnoqueer osobe, queer obojene osobe, obojene žene, queer osobe generalno… želim da vide kako neko njihov pravi super muziku i kako je uspeo, uprkos cis belom heteropatrijarhatu. Želim da ljudi vide rodnoqueer crnu osobu koja predvodi jedan bend. Želim da svi to vide.“ Amen!

RAE SPOON

Za Spoon, kanadskog umetnika koji piše uzvišeno lepu muziku „rod je nešto poput čitavog svemira“. Spoon je živelo kao muškarac 10 godina, pre nego što je shvatilo da su očekivanja koja idu uz muški identitet jednako ograničavajuća. „Rodna očekivanja potiču od seksizma. Pošto sam se autovalo koristeći zamenicu ’oni’, to znači da odbijam tu ulogu. Bilo ko može da uradi isto. Ja idem ka jednoj vrsti otvorenosti. Rodna binarnost će u nekom trenutku izdati svakog od nas, a to je glupo. U mom pristupu životu, ja sebe ne izdvajam, ne činim ’drugim’; sebe vidim kao deo celine koje smo svi/e/o deo.“

ST. VINCENT

„Ja nisam neko ko je za rodni i seksualni apsolutizam“, kaže Annie Clark, koja je više puta bila poređena sa Dejvidom Bouvijem. „U potpunosti podržavam i deo sam spektra.“ Često je pitaju kog je roda, govore o njoj u kontekstu „žena u rok muzici“ i postavljaju pitanja o nebinarnom identitetu. Kada su je jednom u Australiji pitali o činjenici da je jedna od retkih ženskih izvođačica na festivalu, odgovorila je: „Ja sam žensko? Zaboravila sam. Mislim, stvarno ne znam šta da kažem na tu temu. Ne pevam niti sviram svojom vaginom…“ Kasnije je priznala potencijalnu grešku izjednačavanja bivanja ženom sa vaginama, tako što je prenela tvit jedne fanovke koja je nežno kritikovala zbog brisanja trans osoba.

ANGEL HAZE

Kada je fan pitao reperku na Tviteru kako objašnjava svoj rodni identitet, Haze je reklo sledeće, „Arodna osoba (ne želim da objašnjavam dalje).“ To je bio precizan odgovor, odgovor koji nosi njihovu apatiju prema svetu koji od nebinarnih osoba očekuje da se stalno pravdaju i objašnjavaju sebe. Haze je ipak dodalo nešto, ali u iskrenom intervjuu kasnije: „Kada čujem da ljudi koriste reč ona kada govore o meni, ja budem u fazonu, ’O kome oni to?’ Oduvek sam se tako osećala. Stalno se vrtim u krug pokušavajući da objasnim neke stvari. To je tako… pao mi je veliki teret s ramena. Više ne moram da budem u fazonu, ’Hej, ne prinosi mi tu haljinu’ ili ’Hej, nisam ja ’ona’“.