Ako neko od članova tvoje porodice ima problem sa alkoholom, to nužno ne znači da ćeš ga i ti imati. I samo zato što si ranije imala taj problem, ne znači da nećeš moći da ga prevaziđeš. Mnoge gej i strejt osobe koje su imale problem sa alkoholom prestale su da piju i nastavile svoj život u srećnijem i zdravijem pravcu.
Problemi sa alkoholom
Pri istraživanjima, termin „problemi sa alkoholom“ odnosi se na širok spektar stanja koja su izazvana konzumiranjem alkohola koje neposredno škodi osobi, ugrožava njeno zdravlje ili dovodi druge u rizične situacije. Prema istraživanjima američkog Nacionalnog instituta za zloupotrebu alkohola i alkoholizam (National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism), oko 14 miliona osoba u SAD (dakle, jedna odrasla osoba na svakih trinaest) ima probleme sa alkoholom, iako ih većina ne prepoznaje niti priznaje.
Pored toga, procenjuje se da je oko 43% odraslog stanovništva u SAD izloženo alkoholizmu u porodici – imaju roditelj/ke, staratelj/ke, supružnike/ce ili druge članove/ice porodice koji/e su imali/e ili još uvek imaju problem sa alkoholom.
Da li su LGBT osobe izložene alkoholizmu više od heteroseksualnih?
Studije iz sedamdesetih i osamdesetih pokazuju da je stopa alkoholizma među LGBT populacijom viša ponekad čak i za 30%, od one među heteroseksualnom. Međutim, većina ovih studija ima ozbiljne nedostatke, jer su kao uzorak korišćene osobe anketirane u gej barovima i sličnim lokacijama na kojima su osobe koje konzumiraju alkohol prezastupljene.
Oko novijih i pouzdanijih istraživanja postoje različita tumačenja, ali postoje dokazi koji ukazuju na to da su LGBT omladina, kao i odrasle LGBT osobe generalno sklonije alkoholizmu u odnosu na heteroseksualnu populaciju.
Koliko je alkohol štetan?
Za većinu ljudi, konzumiranje malih količina alkohola nije mnogo štetno. Zapravo, veliki broj istraživanja sprovedenih širom sveta pokazuje da, u poređenju sa apstinentima/kinjama, osobe koje umereno konzumiraju alkohol imaju znatno manji rizik obolevanja od srčanih bolesti, kao i smanjenu mogućnost da dožive šlog. Naime, alkohol štiti srce na dva načina, stimuliše pročišćavanje arterija „dobrim“ holesterolom, i smanjuje rizik od zgrušavanja krvi koje može dovesti do srčanog udara.
Šta zapravo podrazumevamo pod „umerenim konzumiranjem“? Ukupne količine unetog alkohola mogu biti manje od očekivanog. U proseku, dobrobit nadmašuje rizik samo onda kada (uslovno rečeno) žena ne konzumira više od jednog pića dnevno, a muškarac dva.
Umereno piće je:
• Flaša piva od 0,3l;
• Čaša vina od 0,2l;
• Čaša žestokog pića od 0,04l.
Zavisno od okolnosti, čak i umerena konzumacija može dovesti do problema tokom vožnje, trudnoće ili unošenja određenih lekova.
Pored toga, važno je prosuditi potencijalne dobrobiti umerenog konzumiranja i potencijalne rizike od stvaranja zavisnosti, naročito ako mnoge osobe iz vaše porodice imaju ili su imale izrazite probleme sa alkoholom.
Zdravstveni problemi izazvani prekomernim unošenjem alkohola
Stalno unošenje alkohola koje prelazi prosečnu dozu od jednog ili dva pića dnevno, povezuje se sa širokim spektrom zdravstvenih rizika. Kada se pređe granica umerenog konzumiranja ti rizici poništavaju svojstvo alkohola da štiti srce. Naime, neumerena konzumacija može naškoditi srcu, ne samo podizanjem krvnog pritiska, već slabljenjem srčanog mišića i izazivanjem poremećaja srčanog ritma.
Vožnja u pijanom stanju je najveći uzrok saobraćajnih nezgoda u SAD. I muškarci i žene često navode da u pripitom stanju stupaju u rizičnije seksualne odnose, što u najgorem slučaju rezultira HIV infekcijom.
Ovo je delimična lista najčešćih zdravstvenih problema izazvanih alkoholom:
• Ciroza jetre
• Povišen krvni pritisak
• Povišen rizik za rak grla, jednjaka, jetre i dojke
• Čir
• Demencija
• Poremećaji spavanja
• Depresija i drugi emocionalni problemi
Kako znam da imam problem sa alkoholom?
Osobe sa problemom najčešće odgovaraju „DA“ na jedno ili više od sledećih pitanja:
• Da li veruješ da ti je alkohol neophodan da se zabaviš?
• Da li se okrećeš alkoholu nakon sukoba ili svađe, ili radi ublažavanja neugodnih osećanja?
• Da li sada piješ više radi postizanja istog efekta koji si ranije postizala manjim količinama pića?
• Da li piješ sama?
• Da li si zbog opijanja imala neprijatnosti na poslu ili u školi?
• Da li si sebi ili drugima davala obećanja da ćeš prestati da se opijaš?
• Da li su tvoja porodica ili prijatelji nezadovoljni zbog tvog konzumiranja alkohola?
• Da li si kasnila ili izostajala sa posla zbog mamurluka?
• Da li piješ i onda kada se ne osećaš dobro?
• Da li ti je doktor/ka rekao/la da imaš zdravstvene probleme izazvane konzumacijom alkohola?
• Da li si pokušavala da prestaneš da piješ?
Kako se odvići od alkohola
Neke osobe koje imaju problem sa alkoholom, a nisu fizički zavisne, sposobne su da prestanu da piju ili smanje unos alkohola bez tuđe pomoći. Sledeći saveti su se pokazali korisnim:
• Zapiši razloge zbog kojih želiš da prestaneš ili smanjiš unos alkohola
• Zatraži podršku prijatelj/ic/a
• Ne drži alkohol u kući
• Kada piješ, polako gutaj i pravi jednočasovne pauze između dva pića
• Jedi kada piješ
• Izaberi dan ili dva svake nedelje kada uopšte nećeš piti i razmišljaj o tome kako se tih dana fizički i emotivno osećaš – kada uspeš da se osetiš bolje, možda odlučiš da zauvek prestaneš
Najčešće, ljudi nisu u stanju da ovaj problem prevaziđu bez podrške. Zato postoje različiti tretmani za odvikavanje od alkohola, zavodi, grupe samopomoći, različita lečenja i rehabilitacije.
Ako se odlučiš za program odvikavanja, najpre proveri da li ćeš dobiti podršku zbog toga što si lezbejka, gej, i/ili transrodna osoba. Ako se boriš sa homofobijom ili se baviš edukacijom ljudi oko sebe, nećeš moći da se fokusiraš na sopstveni problem.
Ne odustaj!
Mnoge osobe ne uspeju da smanje ili se odviknu od alkohola nakon jednog pokušaja. Kao i kod dijete, menjati se nije lako. To je u redu. Ako ne ispuniš svoj cilj u prvom pokušaju, pokušaj ponovo. Seti se da zatražiš podršku od osoba kojima je stalo do tebe i koje žele da pomognu. Ne odustaj!
Prevela Majda Puača
Izvor: http://www.metrokc.gov/health/glbt/glbtalcohol.htm